Universität Erlangen-Nürnberg
mosergeithnerebnergalaispaulsoucekstolberghasselsendelucazechmanndadraszieglermosergeithnerebnergalaispaulsoucekstolberghasselsendelucazechmanndadraszieglermosergeithnerebnergalaispaulsoucekstolberghasselsendelucazechmanndadrasziegler
zurueck

Publikationen - Dr. Katharina Ebner

Zeitschriftenartikel

Ebner, K., Schulte, E.-M., Soucek, R., & Kauffeld, S. (in press). Coaching as Stress-Management Intervention: The Mediating Role of Self-Efficacy in a Framework of Self-Management and Coaching. International Journal of Stress Management.

Ebner, K., Thiele, L., Spurk, D., & Kauffeld, S. (2016). Validation of the German Career Decision-Making Profile - An Updated 12-Factor Version. Journal of Career Assessment,. 1-26. DOI: 10.1177/1069072716679996

Spurk, D., Kauffeld, S., Meinecke, A. L., & Ebner, K. (2015). Why do adaptable people feel less insecure? Indirect effects of career adaptability on job and career insecurity via two types of perceived marketability. Journal of Career Assessment, 1-18. DOI:10.1177/1069072715580415

Ertl, B., Ebner, K., & Kikis-Papadakis, K. (2010). An Infrastructure Approach for the Evaluation of E-Learning. International Journal of Knowledge Society Research, 1(3), 31-43.

Ebner, K. (2009). Entwicklung der Studierfähigkeit als Aufgabe der Universität: Coaching studentischer Selbstmanagementkompetenzen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 4(3), 37-52.

Buchbeiträge

Ebner, K., Greif, S., & Kauffeld. E. (in press). Humanressourcen und Personalentwicklung [Human Resources and Personnel Development]. In S. Greif & K.-C. Hamborg (Eds.), Methoden der Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie. Enzyklopädie der Psychologie. Göttingen: Hogrefe.

Ebner, K. & Kauffeld, S. (in press). Laufbahngestaltung durch Karrierecoaching: Abgrenzung, Methodeneinsatz und Forschungsstand [Career management through career coaching: Classification, methods, and state of research]. In S. Kauffeld & D. Spurk (Eds.), Handbuch Laufbahnmanagement und Karriereplanung. Berlin: Springer.

Kauffeld, S., Güntner, A., & Ebner, K. (2016). Karriere als Thema im Coaching: Klienten unterstützen, Karriereentscheidungen zu treffen [Career as topic during coaching: Supporting clients in their career decisions]. In H. Möller, W. Scholl, & S. Greif (Eds.), Handbuch Schlüsselkonzepte im Coaching. Heidelberg: Springer.

Ebner, K. (2016). Veränderungen durch Coaching: Wie lernt ein Coachee im Coaching-Prozess? [Change through coaching: How do coaching clients learn?]. In C. Triebel, J. Heller, B. Hauser, & A. Koch (Eds.), Qualität im Coaching. Denkanstöße und neue Ansätze: Wie Coaching mehr Wirkung und Klientenzufriedenheit bringt (S. 81-91). Heidelberg: Springer.

Ebner, K. (2016). Standardisiertes Coaching für Nachwuchswissenschaftler und Studierende: Konzeptions- und Implementierungshinweise im Peer-Coaching. In R. Wegener, M. Loebbert, & A. Fritz (Eds.), Zur Differenzierung von Handlungsfeldern im Coaching. Die Etablierung neuer Praxisfelder.. Wiesbaden: Springer Research. Online-Teil.

Ebner, K. & Spurk, D. (2016). Berufliche Exploration [Vocational exploration]. In J.-P. Pahl (Ed.), Lexikon der Berufsbildung. Ein Nachschlagewerk für den nicht-akademischen und akademischen Bereich (2nd. Ed.). Bielefeld: wbv.

Ebner, K. & Spurk, D. (2015). Laufbahnberatung [Career counseling]. In J.-P. Pahl (Ed.), Lexikon der Berufsbildung. Ein Nachschlagewerk für den nicht-akademischen und akademischen Bereich (S. 496-470). Bielefeld: wbv.

Ebner, K. & Volmer, J. (2015). Karrierecoaching [Career coaching]. In J.-P. Pahl (Ed.), Lexikon der Berufsbildung. Ein Nachschlagewerk für den nicht-akademischen und akademischen Bereich (S. 476-477). Bielfeld: wbv.

Kauffeld, S. & Ebner, K. (2014). Organisationsentwicklung [Organizational development]. In H. Schuler & K. Moser (Hrsg.), Lehrbuch Organisationspsychologie (5. Aufl., S. 457-507). Bern: Huber.

Ebner, K. (2013). Standardisiertes Coaching für Nachwuchswissenschaftler und Studierende: Konzeptions- und Implementierungshinweise im Peer-Coaching. In R. Wegener, M. Loebbert, & A. Fritz (Hrsg.), Coaching-Praxisfelder. Forschung und Praxis im Dialog (S. 191-203). Wiesbaden: Springer VS.

Lang-von Wins, T. & Ebner, K. (2012). Das Modell des studentischen Peer-Coaching an der Universität der Bundeswehr. In R. Oerter, D. Frey, H. Mandl, L. von Rosenstiel & K.A. Schneewind (Hrsg.), Universitäre Bildung - Fachidiot oder Persönlichkeit (S. 146-159). Mering: Rainer Hampp.

Ebner, K. (2010). Die Erfassung von Kompetenzen und Potenzialen. In M. Hammerer, E. Kanelutti, & I. Melter (Hrsg.), Zukunftsfeld Bildungs- und Berufsberatung (S. 155-167). Bielefeld: Bertelsmann.

Ertl, B., Ebner, K., & Kikis-Papadakis, K. (2010). An Infrastructure Approach for the Evaluation of E-Learning. In Lytras, M. D. et al. (Eds.), Knowledge Management, Information Systems, E-Learning, and Sustainability Research. 3rd WSKS 2010, Part I, CCIS 111 (S. 98-104). Berlin: Springer.

Ebner, K. & Lang-von Wins, T. (2009). Organisationsentwicklung. In M. Henninger & H. Mandl (Eds.), Handbuch Medien- und Bildungsmanagement (S. 372-386). Weinheim: PVU Peltz.

Konferenzbeiträge

Ebner, K. & Soucek, R. (2016, September). The impact of coaching on maladaptive coping. In Müller, T. & Niessen, C. (Organizer), Self-Leadership in Work and Organizational Context. Symposium conducted at the 50th Congress of DGPs, Leipzig, Germany.

Ebner, K., Schulte, E.-M., & Kauffeld, S. (2016, August). Coaching as Stress-Management Intervention. A Framework of Coaching, Self-Leadership and Coping. Paper presented at the 76th Annual Meeting of the Academy of Management. Anaheim (CA), United States.

Ebner, K., Soucek, R., & Thiele, L. (2016, June). Employable because of what you do or how you are? The contribution of career decision-strategies on employability beyond personality. In Inceoglu, I. & Selenko, E. (Organizer), How Work Shapes who We are: Employability, Social Identity, Career Attitudes and Personality. Symposium conducted at the International Conference for Well-Being and Performance, Sheffield, Great Britain.

Ebner, K., Soucek, R., & Kauffeld, S. (2015, September). Entscheidungsstrategien während der beruflichen Erstexploration und ihr Einfluss auf eine zukunftsorientierte Laufbahnplanung [Decision Strategies during occupational exploration and its influence on future-oriented career management]. Paper presented at the 9th Fachgruppentagung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Mainz, Germany.

Ebner, K., Thiele, L., Kauffeld, S., & Spurk, D. (2015, May). Career Decision Making: Relationships with Constructs Related to Employability and Initial Validation of the German Career Decision Making Profile. Paper presented at 16th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Oslo, Norway.

Spurk, D., Kauffeld, S., Meinecke, A., & Ebner, K. (2015, May). Longitudinal Effects of Career Adaptability on Job and Career Insecurity via two Types of Perceived Marketability. Paper presented at 16th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Oslo, Norway.

Ebner, K. (2014, September). Promoting positive coaching: Choosing the right focus for feedback to your clients. Paper presented at FAU Summer School "The Interplay of Work, Health and Organisational Success". Nuremberg, Germany.

Muskatewitz, S. L. & Ebner, K. (2014, July). "Why are you enrolled in a non degree-program?"- Exploring personal variables of students in extra-curricular STEM-programs. Paper presented at the 2nd Gender and STEM Conference, Berlin, Germany.

Ebner, K., Spurk, D., Schulte, E.-M., & Kauffeld, S. (2014, June). Relations of within-person incongruities with life satisfaction and self-efficacy: The moderating role of career coaching. In D. Spurk, J. Volmer, & K. Ebner (Organizer), Career Sponsorship and Interventions across Different Career Stages and Employment Fields. Symposium conducted at the International Conference for Well-Being and Performance, Sheffield, Great Britain.

Spurk, D., Kauffeld, S., Ebner, K., & Volmer, J. (2014, June). What makes us more employable and successful? Career sponsorship within early academic science careers through networking and career coaching interventions. In D. Spurk, J. Volmer, & K. Ebner (Organizer), Career Sponsorship and Interventions across Different Career Stages and Employment Fields. Symposium conducted at the International Conference for Well-Being and Performance, Sheffield, Great Britain.

Ebner, K., Schulte, E.-M., & Kauffeld, S. (2013, Mai). Stress-reduction without intent: How self-leadership coaching helps to cope with stress. Paper presented at 16th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Münster, Germany.

Ebner, K. & Lang-von Wins, T. (2012, Juni). Coaching an Universitäten. Standardisiertes Coaching für Studierende und Nachwuchswissenschaftler. Panel discussion at the 2. Internationaler Coaching-Forschungskongress im deutschsprachigen Raum "Coaching meets Research", Basel, Switzerland.

Ebner, K., Klonek, F., & Kauffeld, S. (2011, September). Gründungseinstellung von Frauen aus biographischer Perspektive: Vereinbarkeit als Chance oder Barriere? Paper presented at the 7. Tagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Rostock, Germany.

Ertl, B., Ebner, K. & Kikis-Papadakis, K. (2010, September). Evaluation of E-Learning. Paper presented at the 3rd World Summit on the Knowledge Society, Corfu, Greece.

Ebner, K. (2010, September). Selbstreflexion als Wirkfaktor im Coaching. Poster presented at the 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, Germany.

Ebner, K. (2010, September). Self-reflection methods for teachers in classrooms for becoming coach and counselor as teacher. Scholarly Workshop at PREDIL Conference Synergy Development between Policy and Praxis on Technology Enhanced Learning from a Gender-Perspective, Spisska Kapitula, Slovakia.

Ebner, K. (2010, September). Enhancing Female Entrepreneurship in ICT-Professions. Competency-based Coaching. Presentation at the PREDIL Conference Synergy Development between Policy and Praxis on Technology Enhanced Learning from a Gender-Perspective, Spisska Kapitula, Slovakia.

Ebner, K. (2010, März). Selbstreflexion und Selbstmanagement als Wirkfaktoren und Korrelate für Erfolg im Coaching. Presentation at the 7. Nachwuchsworkshop der Fachgruppe Arbeits- & Organisationspsychologie der DGPs, Münster, Germany.

Bücher

Ebner, K. (2014). Ohne Klient kein Coaching. Der Einfluss von Klienteneigenschaften auf die Wirkung von Coaching. Berlin: wvb.

Eingeladene Vorträge

Sende, C., & Ebner, K. (2016, November). Digitaler und Techno-Stress und Ansatzpunkte zur Stressreduzierung. Eingeladener Vortrag des Arbeitskreises Suchtprävention, VHS / Landratsamt Erlangen-Höchstadt. Erlangen, Germany.

Ebner, K. (2016, Oktober). Karriereförderung. Hinweise aus der Wissenschaft. Eingeladener Vortrag des Personalleiterkreis der Metropolregion Nürnberg. Nürnberg, Germany.

Ebner, K. (2015, Oktober). Karriere machen - bewusst entschieden oder zufällig passiert? Eingeladener Vortrag des Career Services der FAU Nürnberg, Fachbereich Wirtschaftswissenschaften. Nürnberg, Germany.

Ebner, K. (2014, Oktober). Stressbewältigung am Arbeitsplatz. Eingeladener Vortrag in Kooperation mit der Techniker Krankenkasse Braunschweig. Braunschweig, Germany.

Ebner, K. (2014, Juli). Stressbewältigung am Arbeitsplatz. Eingeladener Vortrage in Kooperation mit der Techniker Krankenkasse Braunschweig. Braunschweig, Germany.

Ebner, K. (2011, September). Networking als Chance: Hinweise aus der Wissenschaft. Eingeladener Vortrag auf dem Kongress der wirtschaftsfrauen e.V. Braunschweig, Braunschweig, Germany.

Ebner, K. (2010, April). Die Erfassung von Kompetenzen und Potenzialen. Invited presentation at the Fachtagung Zukunftsfeld Bildungs- und Berufsberatung - Praxis trifft Forschung. Strobl, Austria.

Forschungsberichte

Zimmermann, J., Eber, W. & Ebner, K. (2011). Forschungsbericht Anforderungen an die nachhaltige Aus- und Weiterbildung von Führungskräften in der Bau- und Immobilienwirtschaft: Teil 1 - Deskriptive Analyse. München: Technische Universität München.

Ertl, B., Helling, K. & Ebner, K. (2010). EFELSE - Evaluation Framework for the Evolution of LLL Strategies in Europe - D3. State-of-Affairs-Report Germany Part I. Munich, Heraklion: EFELSE Consortium.

Helling, K., Klaus, N., Ertl, B. & Ebner, K. (2010). EFELSE - Evaluation Framework for the Evolution of LLL Strategies in Europe - D3. State-of-Affairs-Report Germany Part II. Munich, Heraklion: EFELSE Consortium.

Symposien

Spurk, D., Volmer, J., & Ebner, K. (2014, Juni) (Organizer). Career Sponsorship and Interventions across Different Career Stages and Employment Fields. International Conference for Well-Being and Performance, Sheffield, Great Britain.

Ebner, K. (2014, Juli) (Chair). University and STEM Pipeline. 2nd Gender and STEM Conference. Berlin, Germany.

Ebner, K. (2013, November) (Organizer). Leadership of Women. Herbstsymposium des Graduiertenprogramms Grad.Life. Technische Universität Braunschweig. Braunschweig, Germany.

Artikel in nicht-wissenschaftlichen Zeitschriften

Triebel, C. & Ebner, K. (2010). Coaching wirkt - aber wie? Theoriebildung. managerSeminare know how-Special, 147, 8-13.

Ebner, K., Tschochner, M., & Schaller, P. D. (2010). Mehr Kompetenz beim Selbstmanagement. Hochschulkurier, September 2010, 36.

Ebner, K. (2008). Peer Coaching. Studierende beraten Studierende. Hochschulkurier, April 2008, 36-37.

Startseite | Kontakt | Anfahrt | Impressum
12.01.2017